Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa
ul.Pocztowa 8
21-560 Międzyrzec Podlaski
Telefon: 83 372-62-39.83 372-62-86
Fax: 83 372-62-28
e-mail:
Zadania::
Do zadań Wydziału Ochrony Środowiska i Rolnictwa, który podlega Z-cy Burmistrza Miasta należy w szczególności:
- przeprowadzanie postępowań w przedmiocie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach;
- prowadzenie rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości;
- wydawanie zezwoleń na prowadzenie usługowej działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych na terenie Miasta;
- opracowywanie i aktualizowanie dokumentów strategicznych dotyczących ochrony środowiska na terenie Miasta (m.in. programu ochrony środowiska i programu usuwania wyrobów zawierających azbest);
- przygotowywanie prowadzonych w Wydziale postępowań o udzielenie zamówień publicznych;
- sprawowanie kontroli przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska w zakresie objętym właściwością organu oraz występowanie w charakterze oskarżyciela publicznego w sprawach o wykroczenia przeciw przepisom o ochronie środowiska;
- kontrola i nadzór nad utrzymaniem czystości i porządku na terenach prywatnych z wyłączeniem dróg publicznych, placów, skwerów, placów zabaw, parkingów, targowisk, terenów zieleni miejskiej, parków i terenów rekreacyjnych;
- realizacja zadań związanych z organizacją systemu odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na których zamieszkują mieszkańcy, w tym: przyjmowanie, bieżąca analiza i wprowadzanie do elektronicznego systemu deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
- udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie, będących w posiadaniu Wydziału oraz prowadzenie publicznego wykazu danych o środowisku i jego ochronie;
- przygotowywanie i przedkładanie odpowiednim organom przewidywanych prawem sprawozdań i informacji dotyczących ochrony środowiska, gospodarowania odpadami oraz gospodarki wodno-ściekowej;
- prowadzenie postępowań dotyczących usuwania drzew i krzewów z terenu nieruchomości położonych na terenie Miasta, w tym naliczanie i pobieranie opłat za usunięcie drzew lub krzewów oraz wymierzanie kar pieniężnych za usunięcie drzew lub krzewów bez wymaganego zezwolenia;
- występowanie do właściwych organów o wydanie zezwoleń na usunięcie drzew lub krzewów z terenów będących własnością Miasta;
- składanie wniosków o przeprowadzenie kontroli przez Inspekcję Ochrony Środowiska oraz informowanie o wynikach kontroli;
- opiniowanie projektu prac geologicznych, których wykonywanie nie wymaga uzyskania koncesji przed zatwierdzeniem przez właściwy organ administracji geologicznej;
- prowadzenie innych spraw objętych ustawami: prawo ochrony środowiska, ustawą o odpadach, ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz ustawą o ochronie przyrody, w zakresie przypisanym gminie;
- prowadzenie spraw objętych ustawą prawo wodne z wyłączeniem spraw związanych z :
- wykrywanie nielegalnego spalania odpadów w tym przeprowadzanie kontroli kontrole kotłowni i palenisk domowych w zakresie spalania odpadów i paliw zabronionych do stosowania do celów grzewczych;
- kontrolowanie sposobu umieszczania plakatów, ogłoszeń i reklamy zewnętrznej, itp.;
- prowadzenie ewidencji kąpielisk i miejsc okazjonalnie wykorzystywanych do kąpieli;
- współdziałanie z Wydziałem Strategii i Rozwoju w realizacji spraw będących w kompetencji gminy wynikających z ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków;
- podejmowanie działań dla ograniczenia zjawisk degradacji środowiska naturalnego, ze szczególnym uwzględnieniem przeciwdziałania niszczeniu zieleni miejskiej, obiektów przyrodniczych oraz zanieczyszczania wód;
- wykonywanie statystyki z zakresu rolnictwa oraz prowadzenie sprawozdawczości statystycznej z zakresu właściwości wydziału;
- prowadzenie spraw wynikających z ustawy o ochronie zwierząt, min. przygotowywanie programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi i zapobieganie bezdomności zwierząt, bieżąca realizacja działań przypisanych Wydziałowi wynikających z tego programu, przygotowywanie zezwoleń na utrzymanie psa rasy uznawanej za agresywne oraz prowadzenie ewidencji psów tych ras utrzymywanych na terenie miasta;
- wsparcie merytoryczne Wydziału Zarządzania Mieniem Komunalnym w wykonywaniu nadzoru właścicielskiego nad spółkami z udziałem Miasta w zakresie świadczonych usług związanych z gospodarowaniem odpadami;
- wykonywanie zadań wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii w zakresie wydawania zezwoleń na uprawę maku i konopi włóknistych oraz prowadzenia rejestru wydanych zezwoleń oraz nadzór nad ww. uprawami;
- prowadzenie spaw z zakresu rolnictwa i leśnictwa oraz ochrony gruntów rolnych i leśnych w zakresie przypisanych gminie;
- prowadzenie spaw związanych z wystąpieniem szkód w gospodarstwach rolnych i działach specjalnych produkcji rolnej na skutek niekorzystnych zjawisk atmosferycznych (np. suszy, gradu, deszczu nawalnego);
- prowadzenie spraw związanych z uprawą maku i konopi włóknistych na terenie miasta oraz nadzór na tymi uprawami (zadanie z zakresu administracji rządowej);
- wydawanie zaświadczeń o okresie pracy w gospodarstwie i poświadczanie oświadczenia prowadzącego gospodarstwo rolne;
- przyjmowanie deklaracji dotyczących źródeł ciepła i źródeł spalania paliw składanych przez właścicieli lub zarządców budynków i wprowadzanie ich do centralnej ewidencji emisyjności budynków;
- realizowanie działań związanych z obsługą miejskiego systemu powiadamiania SMS w zakresie działań wydziału, w szczególności dodawanie użytkowników do systemu, redagowanie treści i wysyłanie wiadomości sms do mieszkańca miasta;
- zapewnianie obsługi transportowej pojazdami służbowymi będącymi na stanie inwentaryzacyjnym Wydziału oraz ewidencjonowanie kart drogowych i rozliczanie paliwa ww. pojazdów służbowych z zachowaniem obowiązujących przepisów prawa i przepisów wewnętrznych;
- realizacja zadań wynikających z ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym i przepisów wykonawczych do tej ustawy;
- wykonywanie zadań określonych w § 12 i § 16;
- wykonywanie innych zadań zleconych przez Burmistrza Miasta i bezpośredniego przełożonego.
Pracownicy:
Imię i nazwisko: Anna Nestorowicz
Stanowisko: Dyrektor Wydziału
Telefon: 83 372-62-86
e-mail:
Imię i nazwisko: Dorota Kulawczuk
Stanowisko: Inspektor ds. gospodarki odpadami
Telefon: 83 372-62-39
e-mail:
Imię i nazwisko: Włodzimierz Rybołowik
Stanowisko: Inspektor ds. ochrony przyrody i rolnictwa
Telefon: 83 372-62-39
e-mail:
Imię i nazwisko: Katarzyna Łukasiewicz
Stanowisko: Inspektor ds. gospodarki odpadami i ochrony środowiska
Telefon: 83 372-62-39
e-mail:
Imię i nazwisko: Beata Oleksiuk
Stanowisko: Inspektor ds. ochrony środowiska
Telefon: 83 372-62-39
e-mail: